۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

کیک اسفنجی


مواد لازم :
آرد ۷۰ گرم
آرد ذرت ۳۰ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
بکینگ پودر ۱/۴ قاشق چایی خوری
آب جوش    ۳  قاشق سوپ خوری



طرز تهیه :
زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید . زرده‌ها را با دور متوسط همزن برقی می‌زنیم سپس شکر را به زرده‌ها را اضافه می‌کنیم و کمی‌ هم زده آب جوش را اضافه می‌کنیم وقتی‌ غلیظ شد وانیل را اضافه کنید کمی‌ هم بزنید کافی‌ هست . سفیده‌ها را در ظرف جداگانه هم بزنید تا سفت و سفید شود و پف کند به حدی که وقتی‌ ظرف را بّر میگردانید از ظرف نریزد . حتما باید این نکته که پره‌های همزن کاملا تمیز باشند و اینکه ظرفی‌ که سفیده را در آن هم میزنید کاملا تمیز باشد و اینکه در سفیده هیچگونه زرده‌ای نباشد در خوب پف کردن سفیده‌ها خیلی‌ مهم هست . سفیده را داخل ظرف زرده‌های هم زده ریخته به آرامی و به صورت دورانی و از یک طرف هم بزنید . آرد را همراه بکینگ پودر الک کنید کم کم به مایه کیک اضافه کنید دوباره به آرامی و به صورت دورانی هم می‌زنیم . کف قالب کیک را کاغذ روغنی انداخته و مواد را در قالب می‌ریزیم . قالب را در فری که از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت تقریبی ۲۵ تا ۳۰ دقیقه قرار میدهیم . بعد از پخت وقتی‌ کاملا سرد شد خامه کشی‌ و تزیین کنید .

چند نکته در مورد پخت کیک اسفنجی :
اگر قالب را چرب کنید کیک خود را به داخل کشیده و روی کیک چروک خورده و خراب میشود .
در فر‌ را بعد از گذشت ۳/۴ زمان می‌توان باز کرد زودتر از این مدت باعث خراب شدن کیک میشود .
برای مطئمن شدن از پخت کیک روی کیک ضربه می‌زنیم اگر حالت فنری داشت و جای انگشتمان روی کیک باقی‌ نماند یعنی‌ کیک آماده است .
بهتر هست از تخم مرغ‌های ۶۰ گرمی استفاده کنید .
وقتی‌ مایه کیک را داخل قالب ریختیم باید ۱/۳ از سر قالب خالی‌ باشد .
کیک را پس پخت وقتی‌ خنک شد از قالب جدا کنید .
وقتی‌ می‌خواهید کیک بزرگتری درست کنید به ازائ هر تخم مرغ ۶۰ گرمی ۲۵ گرم شکر و ۲۵ گرم آرد را اضافه کنید .

 دوستان عزیز این هم جدول نسبتهای اندازه گیری مواد کیک اسفنجی به سایز قالب .

تخم مرغ      اندازه قالب      آرد             شکر                     بکینگ پودر              آب جوش               وانیل


۴عدد         ۲۱ سانتی      ۱۰۰گرم       ۱۰۰گرم      ۱/۲ قاشق چایخوری     ۳ قاشق سوپخوری         ۱/۸ قاشق چایخوری          

۶عدد        ۲۳ سانتی      ۱۵۰گرم       ۱۵۰گرم       ۱ قاشق چایخوری           ۱/۳ پیمانه         ۱/۸ قاشق چایخوری          
 
۸عدد        ۲۵ سانتی      ۲۰۰گرم       ۲۰۰گرم       ۱ قاشق چایخوری           ۱/۲ پیمانه       ۱/۴ قاشق چایخوری          

۱۰عدد      ۲۷سانتی       ۲۵۰گرم       ۲۵۰گرم      ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری     ۳/۴ پیمانه     ۱/۴  قاشق چایخوری          

۱۲عدد      ۳۰سانتی       ۳۰۰گرم       ۳۰۰گرم       ۲ قاشق چایخوری            ۱ پیمانه         ۱/۲ قاشق چایخوری                         

۱۴عدد      ۳۲سانتی       ۳۵۰گرم       ۳۵۰گرم       ۲ قاشق چایخوری               ۱ پیمانه      ۱/۲ قاشق چایخوری          

۱۶عدد      ۳۴سانتی       ۴۰۰گرم      ۴۰۰گرم    ۲ و۱/۲ قاشق چایخوری   ۱پیمانه و۱ قاشق سوپخوری       ۱/۲ق چ


۱۸عدد      ۳۶سانتی       ۴۵۰گرم      ۴۵۰گرم    ۳ قاشق چایخوری           ۱ پیمانه و۲ قاشق سوپخوری      ۱/۲ق چ


۲۰عدد      ۴۰سانتی       ۵۰۰گرم     ۵۰۰گرم    ۳ قاشق چایخوری          ۱ پیمانه و۳ قاشق چایخوری      ۱/۲ق چ







۱۱ نظر:

  1. خدای ی ی من تولد یکتا بود ؟؟؟
    اخی ی ی اگه بود از قول من تبریک بگو بهش و کلی ماچش کن ، بگو یکی از ماچ ها رو هم فوفولی داده :))))
    انشاءالله که ۱۲۰ ساله باشه در کنار والدینش

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی‌ ممنون گیلدا جون . لطف داری گلمممممممم .

      حذف
  2. تولد گلت مبارک عارفه جان ؛ من الان دیدم ؛ امیدوارم برای جشن فارغ التحصیلیش مامان هنرمندش براش کیک بپزه .......

    پاسخحذف
  3. من این کیک رو تو پروفایلت دیده بودم..خیلی عالی شده...روش رو با چی نوشتی عارفه جون؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسیییییییییی هانیه جون این یک نوع بیسکویت هست که به صورت حروف هست . من برای اسم یکتا ازش استفاده کردم . در مجموعه اینجا خامه فرم گرفته خوبی‌ نداریم . خامه‌های اینجا به صورت مایه هست مثل شیر باید با هم زن بزنیم تا فرم بگیرن که خیلی‌ هم خوب نمیشه و مثل خامه ایران خوشمزه نیست . آلمانی‌ها بیشتر از باتر کریم برای تزئین استفاده می‌کنن. .. (عارفه)

      حذف
  4. تولدش مبارک عزیزم خیلی زیبا شده دستت درد نکنه

    پاسخحذف
  5. این که آرد 30 گرمش ذرت باشه اهمیت داره؟
    سوال دیگه اینکه تو این جدول باید همون نسبت 3 به 7 رو برای آردها باز رعایت کنیم و از هر دو نوع آرد استفاده کنیم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مریم جون میتونی‌ به همون نسبت ۳۰ گرم آرد ذرت آرد سفید قنادی استفاده کنی‌ عزیزم . در مورد نسبتها من منظورت رو متوجه نشدم عزیزم . من هم سایز قالب و هم آرد رو نوشتم .

      حذف
  6. سلام عارفه جون. ممنون بابت توضیحات کاملی که درباره کیک اسفنجی دادی.
    من چند تا سوال داشتم که اگه پاسخ بدی خیلی خوشحالم کردی:
    تفاوت آرد معمولی با آرد قنادی چیه؟ آخه من آرد که میخرم، روی بسته ش نوشته آرد قنادی. آرد معمولی پس چیه؟
    درجات فر من 180 / 200 / 210 / 240 / 260 هستن. الان با این حساب من باید روی کمترین درجه حرارت برای این کیک تنظیم کنم؟
    چطوری کیک رو از قالب در بیارم که ترک نخوره؟ (مخصوصا قالبای طرحدار)
    کیکای من معمولا خوب پف نمیکنن. با وجود اینکه تمام نکات رو رعایت میکنم ولی پفشون بعد خارج شدن از فر میخوابه! چکار کنم؟
    ای خدا چقدر سوال پرسیدم!!! شرمنده....

    پاسخحذف